Ming-Qing Zhu 朱明清, L.Ac.

Ming-Qing Zhu, a leading scalp acupuncturist in China, is the founder of Zhu's Scalp Acupuncture (ZSA), one of four scalp acupuncture systems widely-known in China. He served as assistant director of the Scalp Points Research Group of the Chinese Acupuncture Association from 1987 to 1989. With his expertise in scalp acupuncture, Dr. Zhu has treated thousands of stroke patients with remarkable results, and has continued to apply his special techniques to other neurological disorders.

www.scalpacupuncture.org

朱明清 醫師 朱氏頭皮針的創始人
朱明清醫師於1964年畢業於上海中醫藥大學首屆針灸專業。朱氏頭皮針的創始人。 於1987年11月14日在中國北京首屆世界針聯成立暨學術交流大會上,以頭皮針現場示範治療急性中風偏癱病人,使其當場站立行走,使與會56個國家600余名代表震驚,各國使者蜂擁而至,爭相邀請朱醫師前往世界各地講學並擔任多個針灸學會的學術顧問。

隨後兩年,朱醫師不僅忙著到世界各地進行講學,後又應邀參加了臺灣中國醫藥學院進行中風病人講學,使三名半身不遂的中風患者經過短短30分鐘的頭皮針針刺後,竟然當場可站立行走,頓時震驚在場所有醫師與醫學生及眾多媒體記者,再次引發聲名大噪,媒體爭相報導神奇的針刺療效。 由於朱醫師神乎其技的頭皮針針刺手法,許多名人亦慕名邀請為其醫治,臺灣蔣緯國將軍與當時的行政院長孫運璿先生亦曾請朱醫師為其治療。

朱明清醫師於1990年定居美國加州,開設全世界第一所神經專科的針灸診所, 現任美國朱氏頭皮針醫學教育基金會董事長及“朱氏針灸神經醫學中心”首席顧問及主任醫師,“朱氏頭皮針研究暨教育基金會”主席,南京中醫藥大學兼職教授、研究生導師,美國俄勒岡州波特蘭中醫大學博士生導師,福建中醫藥大學修園班導師。

後在2003年創辦“朱世頭皮針教育與研究基金會”,以培訓頭皮針專業醫師與促進針灸醫學的臨床研究為宗旨,目前在歐洲,美國,臺灣,日本,大陸等國加州有傳人。

朱醫師認為世界只有“人類醫學”而無中西醫學之分。在“人類醫學”這個模式中,自我保健是最核心,最根本的治療方法。通過適當的飲食、勞逸、運動、調養身心,而達到《內經》所謂“形與神俱”的最佳健康狀態。當疾病不能自愈時,就選擇創傷性最低,副作用最少,適應範圍最廣的介入治療,針灸無疑是符合這些條件的首選方法。針刺頭皮即是激發患者自身機體的氣血,進行自我調整及修復,針刺是調整人體一身氣機最好的方法。

迄今,朱明清醫師仍以肩負復興針刺及發揚中華針灸文化為使命,馬不停蹄地前往世界各地講學,他認為針刺能夠“決死生,處百病,調虛實”,可應用在危急重癥癱難之疾病上,針灸實為全體中華炎黃子孫的寶藏,應由後輩將其傳承發揚光大,不應任其荒廢失傳,現今針灸技藝的傳承面臨失傳的命運,有鑒於此,朱明清教授特在臨床百般繁忙之際仍抽出時間參與學術傳承活動,於2013年,在臺灣為中醫學子們進行朱氏頭皮針指導與教學,未來的中醫埋下希望種子,並在暌違故鄉25年後,應邀返回北京及福建中醫藥大學開辦講學及研究會,為中醫針灸傳承盡其心力,鞠躬盡瘁。

Courses by Ming-Qing Zhu 朱明清, L.Ac.

English Courses
Introducing a Distinctive Therapy: Zhu's Scalp Acupuncture
TCM Wisdom Tube
0 CEUs
$0

Comments

Dr.Zhu scalp acupuncture
ivypham
Posted:
04/07/2022

please have more classes on Dr.Zhu scalp acupuncture

more Dr. Zhu classes on Hand Techniques
Goodfellow
Posted:
16/10/2018

Please have more elotus classes on Dr. Zhu's Acupuncture Hand Techniques on Setting Mountain on Fire and also more Scalp Acupuncture. Thank you. I think he is one of the rare Masters left out there with Ancient secrets.

I wish there is a new class from dr.zhu
s2mishappy
Posted:
31/05/2017

I wish elotus can invite dr.zhu to teach...

Login or register to post comments